Tussendoortje?

10 Good Food tussendoortjes

Denk jij bij een tussendoortje aan iets wat je eigenlijk niet mag van jezelf? Hoeft niet! Soms heb je gewoon wat inspiratie nodig. Daarom hebben wij een top 10 van good food tussendoortjes voor je samengesteld. Omdat we good food graag bereikbaar voor je maken.

1) Appel

Er is een appel voor iedereen. Of je nu van zoet, heel zoet of een beetje zuur houdt, de appel zorgt altijd voor een frisse break. Tip: snij je appel in stukjes. Dan neem je meer tijd om te kauwen en dat betekent meer tijd voor jezelf. Wist je dat je van je appel een ‘gebakje’ kunt maken? Smeer een beetje pindakaas op een schijfje appel, je weet niet wat je proeft…

2) Banaan

De zoetekauwers onder ons zijn dol op deze gele rakker, vooral als hij net wat langer in de fruitmand heeft gelegen (te herkennen aan een gele kleur met zwarte vlekken). De banaan krijgt zijn kromme vorm doordat de bloemtros door de zwaartekracht naar beneden gaat hangen, maar de vruchten naar boven blijven groeien. Het heeft dus niets met het ‘groeien naar het licht’ te maken (bron: Wikipedia). De banaan is trouwens ook errug lekker met een likje pindakaas.

3) Bakje kwark of yoghurt

Een beetje hongerig, maar nog niet toe aan de lunch? Neem een bakje kwark of yoghurt! Yoghurt is natuurlijk heel goed te combineren met allerlei lekkers, maar je kunt het ook prima au naturel nuttigen. Bij AH to go hebben we trouwens allerlei soorten lactosevrije producten. Wat dacht je bijvoorbeeld van kokosyoghurt van Abbot Kinney’s?

4) Noten

Een handje ongezouten noten als snack geeft je een lekkere bite. Weet je dat de amandel eigenlijk geen noot is, maar een zaadje? De schil die om de amandel heen zit, is zo hard, die krijg je niet zomaar kapot met een notenkraker. Gelukkig liggen ze ontdaan van hun schil voor je in de winkel.

5) Avocado

De avocado kun je gerust een multifunctioneel stukje fruit noemen. Hij doet het goed in een salade, of op brood, maar je kunt een avocado natuurlijk ook gewoon zo eten. Snijd de avocado doormidden, wip de pit eruit en je hartige snack is klaar. Voor iets meer smaak, strooi je er wat kruiden zoals peper of kurkuma overheen. Tip: de rijpheid van een avocado check je door te voelen hoe hard of zacht ‘ie is. Knalhard? dan is de avocado er nog niet klaar voor. Te zacht? Dan heeft ‘ie te lang gelegen.

6) Snoeptomaatjes

Snoeptomaatjes. Een heerlijk good food snackje, die wij voor je klaar hebben staan in een beker. Snoeptomaatjes eet je zó lekker weg, voor je het weet is de beker op je bureau leeg. Tomaten bewaar je beter niet in de koelkast, want de lage temperatuur veroorzaakt kouschade en dat zorgt dan weer voor een flauwe smaak. Ze blijven dus veel smaakvoller als je ze buiten de koelkast bewaart.

7) Bakje fruit

Eerder kwam de appel aan bod, de banaan hebben we ook al gehad. Maar wat dacht je van een bakje met stukjes ananas of watermeloen? Aardbeien, ook heel lekker. Of een combi van al die lekkere stukjes fruit!

8) Wortel

Een wortel heeft door z’n stevigheid zo’n lekkere bite. Het ideale tussendoortje om lekker aan te knabbelen. De wortel is goed te combineren met andere groente, zoals paprika en komkommer. Leuk om te weten trouwens: wortels zijn niet altijd oranje geweest. Er waren eerder ook witte, rode en paarse wortelen. De eerste oranje wortel werd in de 17de eeuw geteeld door Nederlanders (bron: joostenpeen.nl).

9) Gekookt ei

Een gekookt eitje als tussendoortje, heerlijk! Dit is een snack vol eiwitten, die bijdragen tot de groei van de spiermassa. Daardoor een zeer geschikt snackje voor als je een work-out op de planning hebt staan. Maar ook als je niet van plan bent te gaan sporten, is een gekookt ei een prima hartig tussendoortje. Tip: ben je onderweg en heb je zin in een gekookt eitje? Loop dan langs AH to go! Daar liggen ze tegenwoordig gekookt en al voor je klaar.

10) Bananenpannenkoekje

Lekker als zoet hapje bij de koffie of thee. Of als ontbijtje, wanneer je snel de deur uit moet en geen tijd hebt om thuis te ontbijten. Wel tijd in de ochtend? Je maakt ze heel gemakkelijk zelf. Met geprakte bananen, eieren en havermout. Gooi er eventueel een snufje kaneel doorheen en als je het lekker vindt, bak je ze met blauwe bessen. Wil je ze liever kant en klaar? Dan loop je even langs AH to go. Daar liggen ze in verpakkingen van twee mini-pannenkoeken in het schap.