Je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente voor onderweg

Je hebt het waarschijnlijk al zo vaak gehoord dat je het inmiddels kunt dromen: 250 gram groente en twee stuks fruit. Dit is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH), volgens de Gezondheidsraad. Twee stuks fruit per dag halen de meeste mensen nog wel, het zijn de groenten waar de uitdaging ligt. Vooral als je onderweg bent. Maar wij zouden AH to go niet zijn als we het niet makkelijk voor je zouden maken. Loop een rondje in een willekeurige winkel van AH to go voor je portie groente on the go: 

  • Salades, daar beginnen we dit rijtje natuurlijk mee. We willen graag even onze nieuwe lunchsalades uitlichten, want daarin is het bijna alleen maar groente wat de klok slaat. Je hebt keuze uit de volgende varianten: Italiaanse Courgetti met courgette-slierten in plaats van pasta, Salade Niçoise Rettich op basis van rettich in plaats van aardappelen, Bloemkoolrijst Kip Mango met, inderdaad, ‘rijst’ van bloemkool in plaats van gewone rijst, en een salade Groente Feta Tahini, op basis van koolsla. Respectievelijk met maar liefst 170, 245, 145 en 185 gram groente. Met een van deze salades als lunch kom je dus al halverwege je dag aan een behoorlijke hoeveelheid van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente.
  • Groentesappen. Deze sappen bestaan voor meer dan de helft uit groente en hebben door het fruitgehalte toch die zoete smaak. We hebben groentesappen met o.a. wortel, rode biet, spinazie en komkommer.
  • Flatbread. De nieuwelingen in ons assortiment. Een flatbread is een wrap met groente, een lekker alternatief voor brood. De flatbreads zijn ontwikkeld door Moshik Roth, dé sterrenchef van &Samhoud. We hadden al een flatbread gevuld met groentekebab (what’s in a name), met bloemkool spinazie en tomaat. Daar zijn nu de flatbreadsGroente Sateh en Baba Ganoush bij gekomen. Al onze flatbreads bevatten minimaal 60 gram groente, zoals aubergine, spinazie, witte kool, wortel, bloemkool, kikkererwten, komkommer en tomaat.
  • Falafel houmous. Een overheerlijke falafel gevuld met wortel, spinazie en tomaat.
  • Snoepgroente. De naam zegt het al: groente om te snoepen. Die hebben we in bekers met kleine tomaatjes (200 gr) of mini-komkommers (400 gr). Als je op een dag een beker snoeptomaatjes wegsnoept, heb je dus nog maar 50 gram groente nodig om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te halen. En met een beker minikomkommers zit je er zelfs overheen!
  • Avocado’s. Wetenschappelijk gezien is de avocado een vrucht, maar hij wordt vaak behandeld als groente, dus dat doen wij voor het gemak ook. Een avocado weegt ongeveer 200 gram. Bij AH to go liggen ze gewoon los in het groenteschap.
  • Dipgroente. Naast de bekers met tomaatjes en komkommers, hebben we ook bekertjes met voorgesneden groente voor je. Hoe makkelijk wil je het hebben? We noemen ze dipgroente, omdat ze als stengels heel goed te dippen zijn in een sausje. Maar ook zonder dipje fungeren ze prima als snackje. We hebben drie soorten dipgroente: reepjes rode paprika, komkommer en oranje wortel.
  • Worteltjes. Een zak met worteltjes die we al voor je hebben geschrapt, je kunt ze dus zo uit het vuistje (onder)weg eten.
  • 97% groente. Sinds kort kunnen we dit lijstje aanvullen met een heuse topper op groentegebied: ons sapje met 97% groente. Een flesje is gevuld met 250 ml. koudgeperst sap, bestaande uit: komkommer (46%), spinazie (24%), venkel (18%), bleekselderij (9%). Bij elkaar dus 97% groente! De overige 3% is limoensap. De inhoud van dit groenteflesje is gemaakt met maar liefst 400 gram groente, het helpt je aan 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C en is laag in calorieën.

Met zoveel groenten in zoveel verschillende combinaties heb je eigenlijk geen excuus meer. Wedden dat je met AH to go binnen no time je Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid groente haalt?